Yoast SEO wordpress plugin
בין אם יש לכם אתר אינטרנט ובין אם אתם שוקלים לבנות אחד – בוודאי יצא לכם לשמוע על קידום אורגני, או SEO serch engine organization – הכוונה היא לשאיפה להעלות ככל הניתן את מיקום האתר שלנו בתוצאות החיפוש ביחס למונח חיפוש מסוים. עבודת הקידום מתבססת על פענוח אלגוריתם החיפוש של גוגל, שבוחן כל הזמן את איכות האתרים ע”פ פרמטרים שונים ומעניק או מוריד להם ניקוד בהתאם לכללים מסוימים שהם סוד מקצועי של גוגל. קידום אורגני הוא עולם שלם ועבודה למקצוענים, אבל תשמחו לדעת שקיימים כלים חינמיים רבים שיסייעו לכם לשפר את הניקוד בגוגל.
לשמחתנו, לוורדפרס תוספי קידום שפותחו בדיוק לצורך כך. הפופולארי שבהם הוא תוסף חינמי (עם אפשרות לשדרוג) בשם Yoast שמנחה ומדריך אותנו בתהליך. מדובר בתוסף ידידותי למשתמש שנותן באופן שוטף חיווי על הביצועים שלנו בכל אחד מעמודי האתר. האנליזה וההערות מופיעות בתחתית כל עמוד. בהקשר זה צריך להכיר שני מושגים Keyword ו- Readability שיופיעו כשתי לשוניות בכל עמוד תוכן.
Readability היא לשונית שנותנת הערות על האופן שגוגל סורק את העמוד, למשל מבחינת חלוקה נכונה לפסקאות.
Keyword, ביטוי מיקוד, הוא ביטוי שמגדיר לגוגל ביחס לאיזה ביטוי עליו להעריך את העמוד. Keywordצריך להיות ביטוי מפתח ממוקד המבוסס על מונח חיפוש שתרצו שגולשים יקלידו בגוגל כדי להגיע אליכם [לבחירת מונח חיפוש מומלץ להיכנס ל-Keywords planner]. גוגל אוהב תוכן איכותי והשאיפה לרוב היא לקבוע בטוי אחד שיחזור על עצמו לאורך העמוד. חשוב להגדירו בתוכן אבל גם בשלושה פרמטרים נוספים – כותרת העמוד, meta description [תאור האתר] והמחרוזת [URL]. שלושת אלו למעשה מגדירים את הנראות של האתר בגוגל. בשפת התוסף זה נקרא ‘מקטע’, וניתן לערוך אותו ולצפות בתצוגת המובייל שלו.
כותרת העמוד צריכה לכלול את ביטוי המיקוד שלנו ולהיות באורך בינוני – לא קצרה מדי אבלו לא ארוכה מדי כדי שגוגל לא יקטע אותה באמצע.
תחתיה יופיע הURL שהיא שורת הכתובת המופיעה בדפדפן. רצוי שגם הוא יכלול את ביטוי המיקוד.
תאור המטא הוא התיאור המופיע מתחת ללינק וברירת המחדל של גוגל היא למשוך אוטומטית את תוכן העמוד. יוסט מאפשר לשלוט בתיאור שיראו הגולשים ולכתוב תיאור אטרקטיבי יותר ומניע לפעולה.
בנוסף לפרמטרים אלו שאותם מאפשר התוסף להגדיר רצוי לשלב את מילת המפתח באופן עצמאי גם בכותרות משנה ובפסקה הראשונה של התוכן, וגם בתגיות הalt. תגית אלט היא אותה לשונית שמופיעה על תמונה במעבר עכבר [ר’ צילום מסך >>]. שימו לב שעליה לתאר נאמנה את תוכן התמונה – גם את זה גוגל בודק.
פיצ’רים נוספים
למרות הפונקציות הרבות שלו Yoast ידידותי מאוד למשתמש ולכן רוב ההגדרות המוכרות פחות למשתמש המצוי הן דיפולטיביות ולרוב לא יהיה הכרח להתעסק איתן בעבודה השוטפת. יחד עם זאת, יש מספר פיצ’רים כלליים שכדאי להכיר לטובת הקידום:
- כלי מנהל האתרים – כמו Bing או Google search console – אם האתר שלכם רשום באחד מאלו, כלי זה מאפשר ליצור אימות לאתר
- קישור לרשתות חברתיות – יוסט מאפשר להגדיר קישור לרשתות החברתיות, דבר שחשוב לקידום האתר בגוגל ולאמינות המותג
- הוראות no index או nofollow – מדובר בקודים פשוטים וקצרים שיוסט מאפשר להגדיר לסוגי תוכן מסוימים כדי לבקש מגוגל לא לאנדקס אותם או לא להמשיך לסרוק אותם. לרוב הבחירה תופיע כתיבת צ’קבוקס.
- מפת אתר – XML, מפה המציגה תפריט מהיר של העמודים ומקלה על גוגל בסריקת האתר
חשוב לזכור שבעבודה השוטפת, כאשר אנו עורכים כל אחד מהעמודים ומקבלים ציונים והערות מהתוסף – יש להפעיל שיקול דעת ולא צריך בכל מחיר לאלץ את העמוד להתאים להגדרות. למשל, אם תופיע הערה על מיעוט תוכן בעמוד גלריה, עמוד שהקורא לא מצפה לראות בו תוכן, ובכל זאת נעמיס אות בטקסט – זה יכול להחטיא את המטרה. בסופו של דבר הגולש עשוי לנטוש את העמוד או את האתר – וכך גם פספסנו לקוח וגם פגענו בציון הרלוונטיות, מה שגם יפגע בקידום.